Du är här:// Startsidan / Handledning / Ljud och audiogram / Tips och uppgifter - Tonbildning

Ljud och audiogram

Tips och uppgifter - Tonbildning

Se videon "Min hörsel: Mitt öra" (del1) 1999.
Be gruppen ta med sig instrument hemifrån eller låna instrument från skolans musikinstitution. Försök att få instrumenten att låta. Skriv och rita ned ett förslag om varför de olika instrumenten ljuder. Det är bra om man kan få med instrument från olika instrumentgrupper. Oömma leksaksinstrument kan också fungera alldeles utmärkt i detta sammanhang. Exempel:

  1. Blåsinstrument: blockflöjt, tvärflöjt, visselpipa
  2. Stränginstrument: piano, gitarr
  3. Instrument med tunga som vibrerar: munspel, speldosa

Blåser man i t.ex. en visselpipa, sätts luftens atomer i rörelse och ljud bildas. Knäpper man på gitarrens strängar svänger de regelbundet och luftens atomer svänger i samma takt som strängarna. Ljud bildas. Gör en gemensam genomgång av gruppens förslag och funderingar kring orsaken till att de olika instrumenten ljuder. Gör en sammanfattning av hur ljud bildas. Detta kan konkretiseras genom att deltagarna (som föreställer atomer) ställer sig i rad och puttar till varandra en efter en i ryggen. Då går ett meddelande fram, men skulle en person plockas bort, utebli (en luftatom), stoppas meddelandet (ljudet) upp. Det är därför man inte hör ute i rymden. Luftatomerna finns inte där.

Orkester

Låt deltagarna tillverka egna instrument från olika instrumentgrupper och själva upptäcka orsaken till att ljud blir starka eller svaga, låga (mörka) eller höga (ljusa) arbetsblad 10 (pdf, 259 kb).

Relaterade arbetsblad

Svåra ord

Finner du något svårt ord i texten som du inte förstår? I vår ordlista har vi samlat de flesta av alla svåra ord på denna webbplats.

Se hela ordlistan